Zijn kleine winkelgebieden kansloos? Zitten we aan het einde van winkels zoals onheilsgoeroe’s triomfantelijk melden? Sexy cafébazin Laura Maggi bewijst dat kleine centra, winkels en horeca best kansen hebben. Maar: je moet klanten een reden geven om te komen, online actief zijn en natuurlijk goede producten bieden. De les van Laura Maggi: We zitten in een nieuwe tijd, met bricks&clicks, en we moeten keuzes maken. Dan komen de klanten wel. Slimme Laura!
Laura Maggi staat sexy gekleed op een foto op facebook. Haar café staat in Bagnolo Mella in de provincie Brescia in Lombardije (12.000 inwoners). Haar positionering op facebook trekt ze door in haar café, La Café geheten. Want op de muren hangen vakantiefoto’s met korte rokjes en hoge hakken van Laura Maggi. Opgeteld bij heerlijke koffie en prima wijn uit de Piemonte trekt dit mannen uit heel Italie. De vrouwelijke burgemeester van het dorp wil niet dat haar man nog een voet over de drempel zet. La Café is druk, het centrum van Bagnolo Mela heeft parkeerproblemen, TV ploegen rijden af en aan en La Café is een top item in de social media. Maar vooral: De kassa rinkelt. Het is aan haar collega’s in Bagnolo Mela om daar slim mee om te gaan, zou je denken.
Maar wat je ook van haar positionering vindt, enkele dingen doet Laura Maggi heel goed: Ze heeft een fysieke winkel, die ook op internet aanwezig is. Haar positionering is online en offline consequent.Ze is geen winkel in het grijze midden, daar waar de klappen vallen. Ze kiest duidelijk een marktpositie. En ze weet: Klanten willen wel, maar je moet ze een reden geven om te komen. Laura Maggi met La Café. Bricks&clicks in de praktijk. En ze bewijst: Het einde van de winkel is onzin en elk centrum kan interessant zijn.