In zijn onderzoek aan de Erasmus Universiteit concludeert Giuliano Mingardo dat parkeergelegenheid de winkel niet helpt. “Anders zouden meubelboulevards wel druk zijn, net als IKEA”. Het lijkt erop dat Milardo dissatisfiers (wat is nodig) en satisfiers (wat maakt je aantrekkelijk) door elkaar haalt. Een klassieke fout en heel slecht voor winkeliers en winkelgebieden.
Dissatisfiers en satisfiers
“Winkels kunnen beter op andere dingen letten, zoals het aanbod, of de diversiteit en aantrekkelijkheid van het winkelgebied”, aldus het onderzoek, dat wordt hoger gewaardeerd dan parkeren”. Hier zie je welke fouten je kunt maken als je verkeerd naar cijfers kijkt. Milardo lijkt dissatisfiers (Wat is nodig, parkeergelegenheid bijvoorbeeld) en satisfiers (Wat maakt een winkelgebied aantrekkelijk, winkelaanbod en assortiment bijvoorbeeld) door elkaar te halen. Hij trekt daardoor gevaarlijke conclusies die gretig door de media worden opgepakt. Dat is een groot risico voor winkelgebieden en ondernemers. Ook lijkt hij allerlei typen winkelgebieden op één hoop te gooien.
Parkeren geen wondermedicijn, maar wel heel belangrijk
Terecht kun je concluderen dat parkeergelegenheid niet per definitie extra bezoekers trekt. Een onaantrekkelijke meubelboulevard zal niet met extra parkeerplaatsen plotseling populair worden. Daar zijn andere ingrepen voor nodig die het als verblijfs- en bestemmingsgebied aantrekkelijk maken. Met IKEA als goed voorbeeld. Maar parkeren is, zeker voor wijkcentra, stadscentra en woonwinkelgebieden, wel een pure noodzakelijkheid. Waarom missen veel stadscentra bijvoorbeeld de doelgroep 30+, en hun bestedingen? Aantrekkelijk parkeren, naast aantrekkelijke bereikbaarheid is belangrijker dan ooit en daar kun je veel aan doen.
Bezoek maar eens een winkel
Tenslotte raad ik Giuliano Ricardo aan om eens een winkel te bezoeken op een dag dat parkeren, bijvoorbeeld door een evenement of afsluiting lastig is. Omzetdalingen tot 70% vormen dan geen uitzondering.