Winkelcentrum Markthof Hoofddorp won op 5 april de NRW Jaarprijs 2012. Andere genomineerden waren Kloosterveste Assen, Promesse Lelystad, Stadsplein Spijkenisse, en Middenwaard Heerhugowaard.
Belangrijke motivatie voor de keuze voor Markthof was de dubbele omkering: van binnen naar buiten gericht en vernieuwing van de loopstromen. Dit zijn inderdaad vaak twee belangrijke problemen bij winkelgebieden. Heel aardig was de vondst om de een parkeergarage bij Primark de Primarkgarage te noemen. Dat levert tenminste herkenbaar parkeren op.
Focus op formules
Jammer vond ik de zware focus bij bijna alle genomineerden – uitgezonderd Middenwaard- maar ook bij de jury op de welbekende winkelformules. De presentatie van de centra leek daardoor soms op een H&M show, terwijl we zochten naar onderscheidende winkelcentra. Al is Primark in Hoofddorp een vet goede product markt combi. Primark is misschien wel de formule voor de plaatsen met veel nieuwbouw gebieden. Maar ik ken ook een aantal kleine fashion ondernemers die precies goed aansluiten op de lokale vraag. Geven we die wel genoeg ruimte?Goede kleine ondernemers zijn weer trekkers voor de Primarks en H&M’s van deze wereld. Ze zijn de lokale smaakmakers. De leuke adresjes. Bij winkelgebied ontwikkeling speuren we ook juist naar dit soort ondernemers.
Middenwaard in social media
Maar ook in “Suburbia” wordt de behoefte aan plezierig, origineel winkelen groter. Je ziet dat in Middenwaard, waar veel ruimte is voor lokale winkels en horeca- en vrije tijd. Een #Middenwaard in de social media levert dan ook veel hits op.