De Centrum Agenda is een programma waarbij we, samen met ondernemers, eigenaren, gemeente en inwoners, op één avond een Agenda maken om het centrum levendiger te maken en de leegstand aan te pakken. De avond bestaat uit een inspirerende presentatie, met trends en voorbeelden waar ondernemers iets aan hebben. Vervolgens kijken we naar de DNA van het centrum. Daarna gaan we aan de slag. Met de ondernemers, volgens de Place Empowerment (c) aanpak: Dream, decide, do. Het resultaat is een Centrum Agenda, in de vorm van een 10 punten plan. Desgewenst kan dit vervolgd worden door een uitvoeringsplan. Maar alleen een aantrekkelijke gezamenlijke Centrum Agenda brengt al veel positiefs.
Ondernemers en inwoners in Zeewolde waren razend enthousiast. Wat kun je zelf doen aan jouw centrum? Wat vragen klanten? Hoe kunnen ondernemers, eigenaren, gemeente en inwoners zelf iets doen aan een levendig centrum en meer omzet?
Aansprekende voorbeelden
“Eindelijk krijgen we een idee waar we iets aan hebben”, aldus Siemon Meijer van Sport 2000 Sportique,”De voorbeelden spraken aan. En er werd naar ons geluisterd in plaats van over ons gepraat”. Nathan Rozema (Extenzio) gaf aan: “Zeewolde is een welvarend dorp. Dat mag het centrum ook best uitstralen”. Vervolgens bleek het centrum veel sterke punten te hebben waarmee extra bezoekers maar ook nieuwe ondernemers aangetrokken kunnen worden. Wat te denken van de ligging aan het water? Of de vele zelfstandige ondernemers? Een welvarende bevolking?
Verdiencapaciteit centrum is hoog
Het resultaat was een aansprekende Agenda voor het Centrum. Tot stand gekomen door professionals en ondernemers samen te brengen. En samen vast te stellen hoe consumenten aan het centrum gebonden kunnen worden. Juist ook in het online tijdperk blijkt een centrum krachtig te kunnen zijn. “De verdien capaciteit is er hoog”, stelde Eduard Plate. Zo bleek een zorg activiteit extra succesvol te zijn, nadat men in het centrum gevestigd was. Hij gaf ook aan waarom online en offline steeds meer samengaan. “Winkels en winkelgebieden kunnen sterk zijn op internet, maar webshops zoeken steeds vaker ook de combinatie van online en winkel. Het valt steeds meer samen”. Aangegeven werd hoe die “brick&click” aanpak gerealiseerd kan worden.
Gezamenlijke agenda belangrijk
Belangrijk is om één gezamenlijke visie te hebben op het centrum. Daardoor gaan verschillende belanghebbenden meer investeren. “Je investering wordt onderdeel van een aansprekend geheel”, zo gaf een vastgoedpartij aan. De Agenda voor het Centrum, Agenda 2020, zal aangeboden aan de gemeente. Doel: het maken van een uitvoeringsplan.
Wilt u ook zo’n Agenda voor het Centrum organiseren? Mail naar : eduard@eduardplate.nl of bel 036-5235959