Customer Understanding: Breng diversiteit in kaart. Per gebied en bij je klanten.
Van MOSAIC naar Geo Origins.
Richard Webber introduceerde wereldwijd Mosaic postcode- en klantsegmentatie. In Nederland werkte Richard daarbij samen met Eduard Plate en Wehkamp. Met OriginsInfo Ltd ontwikkelde hij Origins, “smart tools” (software en data) voor het begrijpen en werken met diversiteit van plaatsen, klanten en medewerkers op basis van de geografische herkomst van namen (onomastics). Dit is nu ook in Nederland beschikbaar. De Origins software herkent 18 wereldwijde afkomstgebieden van namen. Toepassingen: de zorg, bij cultuur, integratie of bij vastgoed. Hoe beter je diversiteit begrijpt, hoe beter je ermee kunt omgaan.
Daarnaast is in Nederland Geo Origins beschikbaar. Alle 440.000 6 positie postcodes zijn ingedeeld in 12 leefstijlgroepen. Dat kan gebruikt worden voor het profileren van gebieden, van klanten en verzorgingsgebieden. Het ondersteunt ook assortiment opbouw (bij welke winkels is extra belangstelling voor biologische producten bijvoorbeeld) omnichannel retail, online optimalisatie en gerichte folderverspreiding.
Opvallend: succesvolle multiculturele huishoudens
In de pilotversie van Geo Origins valt bijvoorbeeld op hoe er in een aantal welvarende nieuwbouwgebieden veel multiculturele huishoudens wonen. Ook vallen welvarende plattelandsgebieden op.
We zoeken launching partners
Graag ontwikkelen we dit met een aantal launching customers verder. Doel: Toegankelijke informatie beschikbaar hebben voor meer klantbegrip.
Hier staan de 12 leefstijl groepen en hun kenmerken op 1 A4 op een rijtje: