Op 18 november werd Gouda gekozen tot beste middelgrote binnenstad van Nederland. Hoe doet Gouda dat? Hoe verdwijnt leegstand? Hoe wordt de economie van de binnenstad sterk? In deze blog 5 knoppen waar Gouda aan draait. Het begint met een gezamenlijke droom. Samenwerken vanuit een visie op je stad. Gouda als merk. Het gaat niet alleen om winkels, maar ook om wonen, werken, cultuur.
In de praktijk is één centrum agenda met duidelijke rollen van doorslaggevend. Indien gedragen en relevant, komen investeringen en geldstromen op gang. Je knapt je winkel of je vastgoed nu eenmaal sneller op als anderen ook investeren vanuit dezelfde visie. In Gouda werd ik getroffen door de kordate aanpak van bestuurders, ambtenaren en centrum management. Hun recept: Geef ruimte en verantwoordelijkheid aan de spelers in de stad. En maak een duidelijke rolverdeling. “Als wij in openbare ruimte gaan investeren, maken we afspraken. Wij doen dit als jij dat doet”, vatte wethouder Daphne Bergman onlangs samen.
Vijf knoppen om aan te draaien
Vijf knoppen waar Gouda aan draait:
1- Heldere visie op de binnenstad. Maak een droom en vertaal die naar Gouda als merk. Leegstand los je niet op door alleen naar winkels te kijken.
2-Samenwerken met uitvoerings agenda, afspraken, heldere rolverdeling en elkaar daarop aanspreken
3-Overzichtelijke organisatie per straat. Bottom up. Samen de stad maken.
4-Flexibiliteit in regels. Durf als gemeente los te laten en andere oplossingen te zoeken met bestemmingsplan, vergunningen en monumenten.
5-Integreer citymarketing met de samenwerking in de binnenstad. Zo worden evenementen effectiever en de respons beter.
Aandachtspunten voor Gouda
Aandachtspunten zijn er ook. Allereerst verdere kleuring van de straten, om doelgroepen van bezoekers en ondernemers aan te spreken. Als je niet kiest, wordt je niet gekozen. Ten tweede gerichte werving van ondernemers, het verhaal per straat gericht vertellen. Als derde kan er veel aan wonen boven winkels worden gedaan. De samenhang tussen wonen, werken en winkelen geeft duurzaamheid. Het vijfde punt is een oproep: Retail ketens en horeca ketens doe mee. Het werkt, dit merkte ik ook als directeur van de AKO boekenwinkels. Neem de retail agenda en je omzet serieus. De binnenstad is er ook voor jullie.
Meer informatie
Vraag informatie over programma’s, second opinions of presentaties: eduard@eduardplate.nl
(c) Eduard Plate